måndag 16 januari 2012

Inbrott, Bilbrand och Kyrkbesök

Godmorgon!
Vaknade upp i morse (klockan är 09:40 här, vi ligger 7 timmar efter er i Svearike) efter 2 galna dagar i Chicago på North Park University och kände att, om ni där hemma ska få något grepp om vad som händer här så måste jag starta en blogg.

Ni som känner mig väl vet att jag kanske inte är en typisk "bloggare" då jag stavar sämre än jag åker skridskor men shit det same. Vill ni läsa en blogg där bussstation stavas med 3 S så se till att följa denna.

Tanken är att jag ska skriva om mina äventyr här i landet överdrivet och berätta allt knasigt som händer här.
Let us begin!

Vi kom hit i torsdags, klockan 18,40 lokal tid. Vi försenades på grund av en snöstorm som helt apropå ingenting hade börjat härja i Chicago. Måste erkänna att jag blev lagom skraj när piloten meddelade på dansklish (dansk engelska) hur vi skulle sätta på oss bältena då 30 minuter av skarp turbulens väntade oss. Jag såg Aftonbladets rubriker svisha förbi framför mina ögon men vi klarade oss galant.
På flygplatsen möttes vi av några välkända ansikten, närmare bestämt några av "våra" amerikaner, Jamei och Jhonny. Därifrån tog vi en helt vanlig amerikans bil på 12 platser till skolan som ligger cirka 40 minuter från flygplatsen.

Väl framme vid North Park, mitt i snöstormen, iförd snuskig och kall flygplansutstyrsel skulle jag hitta min nyckel till mitt collegecrib. Skolan är uppdelad i en mängd olika dormitorys/hus/lägenheter som är fyllda med collegestudenter. Jag och min roommate Nate Travers har haft turen att få en lägenhet för 2 i ett komplex som heter Carmen - 3 rum + kök och badrum med den givna heltäckningsmattan i alla rum. När jag väl hittat någon som kunde ge mig en nyckel så visade det sig att låset var utbytt på min dörr så de första 2 dagarna här har jag tvingats söka upp en vaktmästare eller rumsvakt varje gång jag ska in i mitt rum vilket har varit lite stökigt men nu är det äntligen fixat. När jag väl kom in i rummet första gången så var jag övertygade om att vi hade haft inbrott. Lägenheten var tom, det fanns ingenting. Men som Nate senare förklarade för mig så måste vi skaffa allt själva så nu är äntligen toapapper inhandlat. Förhoppningsvis kan vi hitta några billiga soffor på craigslist (usas Blocket).

Efter en natt utan mycket sömn hade vi infomöte under merparten av fredagen. Frukosten bestod av chocolate chip bagels, donuts och blaskigt kaffe. Vi träffade också ett härligt gäng från Threshold som är en grupp som tar hand om nya studenter, coola killar och tjejer - alla var tjockisar utom en. Lunchen bestod av pizza (tjockisarna var överlyckliga och det var jag med!)

Under lördagen stack vi ner till centrum via tågbanan som är en blandning mellan tåg tunnelbana och spårvagn. Vi kallar den bara lätt och ledigt för "The L" (ja så coola är vi). Där gick vi och åt lunch på en restaurang vars koncept är att vara otrevliga mot sina kunder. Ja, ni läste rätt. Efter 3 timmar där inne hade jag överskridit det rekommenderade intaget av otrevliga kommentarer, även om vår servitör gick ganska mjukt fram genom att kasta pappershandukar på oss och kalla oss weirdos- vilket jag gillade då jag genast kände mig som hemma. Efter det smet vi in på Levi's dom sålde jeans för 15 dollar styck (cirkus bananus 100 kr). Jag trodde direkt att jag hade kommit till himlen men förstod snart att jag inte skulle hitta något då jeansen i USA inte riktigt följer trenderna i Europa. Här fanns allt från utsvängda ben till manchesterbyxor så jag gick lottlös därifrån. Dagen fortskred med besök vid några vanliga Chicago monument så som Marilyn Monroe statyn och den kanske mer berömda Bönan.
Efter det gick vi och köpte lite öl (ja mitt brittiska Sean Parker leg fungerar utmärkt) och avslutade dagen på typiskt collegevis - hemmafest. Dagens mest äventyrliga upplevelse var när vi var påväg från en av våra kompisars lägenhet och känner lukten av fyrverkerier. Utan att tänka så mycket mer på det, svänger vi runt hörnet där vi längre ner på gatan ser en brinnande BMW. Lätt chockad står jag bara och tittar en stund men tar sedan ett hårt tag om min mobiltelefon och springer närmare för att få en bra video av detta. Halvägs dit ändrar jag mig då en liten explosion hörs från bilen vilket ni kan se någon sekund in i videoklippet.
Aja - that's america I guess.


Igår (söndag) gick vi till kyrkan för en amerikans gudstjänst vilket var annorlunda men uppskattat. Det roligaste var att prästen satt bakom predikstolen i något som liknade Dumbledores rektorsstol. Efter kyrkan var vi hembjudna i så grupper till olika familjer i församlingen. Jag, Gustav, Hanna och Lisa var bjudna till Mr och Mrs Pnågonting och vi hade några roliga timmar där. Amerikanska hem är bra häftiga, dom har ingen stil alls men är fyllda med grejer. Lunchen bestod av en rolig blandning av kycklig, ris, majs, nötter, squash och bröd. Det var skönt att bara komma ner lite i varv och prata med Lis och Pete om allt möjligt politik, Sverige, krig, blod och död - vanliga amerikanska samtalsämnen.
Efter lunch mötte vi upp Ben och Carl som tog oss hem till några killar som har valt att hyra en lägenhet utanför campus, för att se på amerikansk fotboll. Lägenheten var PRECIS som i vilka filmer som helst. Här satsar man inte på att det ska vara fint utan istället på att det ska vara perfekt som hängställe. Grabbarna hade några grymma soffor och vi hade en grym eftermiddag. Jag spenderade resterande tid av kvällen med dessa herrar och det blev en kväll med många nya namn då fler och fler elever börjar komma tillbaka till skolan efter en ledigheten.

Okey, there you have it, my first weekend in Chicago! Tog mig bara en och en halv timme att skiva, yeay.
Håll utkik efter uppdateringar, nu väntar duschen och sen frukostlunch!
Stay tuned för mer intressant av laktosintolerant

1 kommentar:

  1. haha ja dör! sjukt kul! hoppas du får det underbart! :) Little Steph.

    SvaraRadera