tisdag 17 januari 2012

School start and shady couch guys

Hey Sweden!
(Vill ni lyssna på bra musik medan ni läser detta, klicka på länken! http://www.youtube.com/watch?v=d9NF2edxy-M)
De två senaste dagarna har varit grymma!
Igår var första dagen som vi kunde äta i den riktiga matsalen - ARA som den kallas (med engelskt uttal såklart - EJAREJ.
Man går in, skannar sitt NorthPark ID som visar hur många måltider man har kvar (jag har 15 totalt varje vecka och dom serverar 3 mål om dagen - varje dag utom söndag). Sen kommer man in i ett matrum där man hämtar sin mat. Detta rummet är kanske lika stort som matsalen på PB eller ED men istället för att ha maten i mitten har man små bås på sidorna där man "beställer" olika maträtter.
De rätter som alltid finns tillgängliga är:
  • Ett smörgåsbås där en stackars mexikanare står bakom disken medan man väljer bröd och alla ingredienser + såser man vill ha i smörgåsen. Denna blir man sen serverad i en plastkorg där man också kan lägga ner en näve chips och lååååånga saltgurkor. 
  • Hörna nummer 2 är ett värmeskåp fyllt med pizza slicear. Olika pizzor varje dag men lika onyttiga oavsett när du äter dom. 
  • Hörna nummer 3 är en grillhörna där man kan beställa hamburgare, cheeseburgare, kycklingburgare (friterad såklart), hotdogs, pommes eller annat smått och flott. På frukosten byts detta ut mot omeletter och vofflor istället, inte helt fel. 
  • Det finns också ett bord med "hemlagat" som byts från dag till dag och det verkar som om de flesta väljer att äta det som serveras där efter ett tag då pizza faktisk kan bli lite tradigt i längden.
  • Förutom detta så finns det ett bord som konstant är fyllda med 5 olika sorters flingor (läs godis), bagels och såklart en hel vägg med olika drickor (läs läsk). 
  • För att toppa det hela så finns 2 vagnar med sallad och en vagn med dessert, vanligtvis tårta eller paj. 

Så ja Sverige, bara för att klargöra detta, så kommer jag nog komma hem och vara en av de amerikanska tjockisarna.

Senare igår åkte vi ner till stan för att besöka en AT&T affär och äntligen få våra telefoner att fungera. Jag betalar nu 25dollar (runt 180kr) för att få fria sms och 250 samtalsminuter i USA vilket faktiskt är helt okej.
Om ni vill får ni gärna lägga till +1-312-402-8775 på Viber och What'sUp så att vi kan snacka!

På kvällen var vi sen hembjudna till vår lärare Johan som följt med oss med från Shveden för att lära våra fiiiina amerikanare tala det utdöende språket Svenska. Det var trevligt och har berättade hur han en gång hade lyckats övertala en italiensk polisman att han inte borde betala fortkörningsböter för att han var "an honest man" - ja, han är en riktigt badass!

Idag var första dagen med klasser! Såklart vaknade jag upp tidigt för att få frillan redo och charma allt som kom i min väg. De klasser jag ska läsa är Publik Speaking (retorik), USA since 1877 (historia), Amerikan Foreign policy (Amerikansk utlandspolitik) och Comparative Politics (jämförelser av olika styrelseskick).
Idag hade jag bara historiaklassen med en STOR och tjock man som heter Kurt Peterson, extremt trevlig kille som har som regel att ta din telefon ifrån dig i 24 timmar om den ringer på lektionen.

Resten av dagen har jag och Nate spenderat med att försöka göra lägenheten hemtrevlig med diverse posters som han fått skickat till sig. Vi letade också soffor på creigslist under dagen och hittade 2 asnicea skinsoffor bara 10 min bort från skolan som vi bestämde oss att köpa för 100 dollar. Efter att ha samlat ihop en skara på 7 starka män som alla skulle få en öl för besväret så gav vi oss av. Killarna som sålde grejerna var de mest skumma typerna jag träffat än så länge och lägenheten var det äckligaste jag sett i hela mitt liv. Tydligen hade de precis sålt stället och bestämt sig för att trasha så mycket som möjligt genom att lämna mat och dricka framme, fimpa på golvet och bara vara allmänt äckliga - mamma och dikle, ni hade spytt.
Såklart bestämde vi oss för att köpa sofforna och började konka ut skiten genom dörren. Som alla vet så är skinsoffor assvåra att bära då dom är stora och fluffiga och det blev inte bättre av att en av sofforna hade en utfällbar säng i sig. Efter 45 minuter av kämpande bestämde vi oss för att ge upp den större av sofforna och bara ta den lilla till ägarnas förfäran. Vi betalade sluskarna 50 dollar för den lilla soffan (överpris) men lyckades tillslut få med den hem och också in i lägenheten som nu börjar se riktigt bra ut. Tyvärr luktar den lite rök efter snubbarnas vidriga beteende men det ska vi lösa.

Mycket annat har hänt men just nu måste jag slänga mig till sängs och sova. Big day tomorrow with 3 more classes to go! Hoppas också att jag kan ladda upp lite bilder snart men har inte riktigt tagit mig tid till det.

Vi hörs snart!
Ha det galant - önskar Mr Laktosintolerant



2 kommentarer:

  1. haha, u n d e r b a r t att höra att allt är som the ska! mexicanaren gör mackorna & svenskarna läser public speaking. hoppas du får ron dluger i det, en sarkastisk liten jude som man är skiträdd för samtidigt som man älskar honom! en fantastisk man! KURT är förövrigt den bästa läraren du hade kunnat få! han är gErym! han var vår gästlärare på svf så honom kan du snacka Sverige med, det tycker han är kul ;) NJUT så mycket du bara kan, jag är helt klart avis! & ge Ellen en kram om du springer på henne! /karin (en northparkare i hjärtat!)

    SvaraRadera
  2. Yoyo, riktigt go läsning, mer sånt! Är så fruktansvärt avis alltså, vill tillbaka nu. Njut så mycket det bara går för när du kommer hem sen så kommer allt bli så mycket sämre. Lägg gärna upp mycket bilder, det är det som folk går igång på, även om jag föredrar texter såhär faktiskt / En van americabloggare (Mac Attack)

    SvaraRadera