tisdag 31 januari 2012

Galen vetenskapsman, hypnos, twentyone och asagudar

Hej vänner!
Medan ni läser detta så MÅSTE ni lyssna på denna killen: http://www.youtube.com/watch?v=UzzCthKw_C0


Mycket har hänt den senaste veckan här i staterna. 
Så pass mycket att jag knappt kommer ihåg hälften, ni vet hu det är, när man väl ska berätta för någon vad man gjorde i helgen så kommer man inte ihåg ett dyft (mamma ord), men det kanske dyker upp mer madans jag skriver. 


Okej, om vi ska börja med den galna vetenskapsmannen. Tro det eller ej, denna galna vetenskapsman är faktiskt jag. En av mina amerikanska kompisar pratade med sin tjejkompis, konversationen gick typ såhär:
Guy "I'm on my way to Elias apartment"
Girl "Oh, is that the swede that looks like a mad scientist?!" 

Amerikanerna förstår sig inte riktigt på detdär med frisyrer. 


Måste erkänna att det kanske ligger något i det hon säger.
I fredags så var det Johnny's (en av amerikanernas) födelsedag. För att fira detta tog han med oss till en av såna favoritkorvställen. Tydligen finns det en speciell Chicagokorv som ska vara extra delikat. Det finns egentligen bara en regel - du får inte ha ketchup på den. I ärligheten namn så har jag käkat bättre korvar i mina dagar (nej tangen, korv, riktig korv) och jag saknade min älskade ketchup. 


The girls like the weiners!

Chicago hotdogs!

Gustav examinerar den märkliga, ketchuplösa korven.

Gustav och korven
 Kvällen slutade dock inte här! Skolan hade för kvällen bjudit in en hypnotisör vid namn OneWordChrisJones. Om ni vill kan ni söka på hans namn på youtube och se lite vad han gjort tidigare. Precis som många av er så var jag sjukt skeptisk. Jag har sett videos på liknande saker innan men jag har alltid känt att det finns en liiiiiiten chans att personen som faller i "trans" är med på det. Så jag var fast besluten om att bli en av försökskaninerna för att en gång för alla ta reda på om det var absolut humbug eller på riktigt.
Så när stunden kom och Chris äntligen frågade efter personer som var frivilliga så var jag på helspänn.

Chris - "I need people who are the life of the party, and the one that dances the craziest on the dancefloor" Såklart hörde jag fel och trodde att han sa "- that dances the craziest on THIS dancefloor" 
Så jag hoppade upp och började köra mina moves - såklart var min egen favorit vattenspridaren en av dem.
Utskämd eller ej så vann det mig en plats bland de frivilliga. 
Chris förklarade att hypnos ungefär fungerar som att dagdrömma. Alla gör vi det. Du kanske sitter på en lektion, läraren går fram och tillbaka och maler på om något tråkigt ämne och vips är du någon helt annan stans i tankarna. Likadant är vi i djup trans när vi kollar på TV. Inget annat betyder något medan vi fokuserar all vår uppmärksamhet på filmen, du skrattar när det är roligt och gråter när det är sorgligt. Det är också en form av trans. Chris förklarade att istället för TVn som gav instruktioner om hur du skulle känna dig så var det han och istället för att försöka fokusera på en lärare som vankar av och an konstant så skulle man fokusera på en lampa framför sig. Jag kände DEFINITIVT att jag blev påverkad när  han bad oss sluta ögonen och känna oss tröttare och tröttare. Problemet var bara att varje gång han gav oss instruktioner så behövde jag koncentrera mig på det han sa och översätta det i huvudet vilket varje gång väckte mig ur transen. Efter ett tag när alla utom jag och en annan utbytesstudent hade däckat så bad han oss gå av scenen då det inte skulle fungera på oss på grund av språkbarriären. 
Sen började en show som jag sent kommer glömma. Alla mina tvivel är helt borta och jag är nu en av de troende. Han fick personerna på scen att dansa tryckare, gömma sig för polisen som bröt upp festen (en mörk kille spärrade upp ögonen direkt vid order COPS och flydde ut i publiken), förklara för polisen varför dom inte skulle få böter (I love you - var en av tjejernas ursäkt/förklaring), killarna födde barn, tjejerna trodde att dom träffade Brad Pitt och allt var helt huller om buller. 
Chris och hans kollega tog en hel del bilder och videos men dom har inte lagt ut det än men när  han väl gör det så postar jag det här. Här är det jag har än så länge:


Johnny håller upp sin nyfödda baby!

Somliga hypnotiserades bättre än andra

Den mörka killen - Will whit the Skill! 
 Igår (måndag den 30 januari 2012) så fyllde jag och mina älskade systrar 21. Hemma är det inte en så stor grej men att bli twenty one i USA är the age to be. Det är inte förrän du är 21 som du får köpa alkohol eller gå ut på klubben. Det var roligt att sitta vid matbordet och på ena sidan ha ett gäng taggade amerikaner som hjärtligt gratulerade mig på denna stora dag och så ett gäng svenskar på den andra som inte var lika uppspelta. Egentligen är det ganska konstigt hur man kan åka ner till Afghanistan eller Irak med den amerikanska armén och döda människor som 18åring men man är för ung för att köpa sig en öl. Snurrigt men sant.

Årets födelsedag blev inte riktigt som vanligt. Trillingarna befinner sig på 3 olika kontinenter och mamma, pappa och Isak fick fira oss alla via skype. Hoppas att ni alla har det bra, varhelst ni befinner er.
Kvällen firades med häng i lägenheten, 4,5 liter chocolate chip ice cream (skit samma om man är laktosintolerant - det är ju bara ens födelsedag en gång om året) och en fantastisk tårta med tjugo en ljus som skulle blåsas ut. Tack ni grymma som fixade allt!

Veckan som gått har varit kanon, och jag har kommit fram till att jag måste försöka blogga lite oftare så att inte alla inlägg blir timlånga. Vi svenskar har också startat ett Basketlag som ska möta andra lag på skolan. Vi heter "Asagudarna" och har bestämt oss för att försöka vinna i alla fall en match. En kille på skolan som faktiskt är döpt till Thor har lovat att vara coach vilket bådar gott för kommande matcher. Håll utkik efter T-shirts i framtiden.

Jag avslutar detta inlägg med lite ramdom bilder:


Min första tvätthög är äntligen tvättad!
Nu ska skiten bara hängas också...
Tack mamma för all tvätt du har tvättat åt mig genom tiderna.
Du är bäst!
Tvättface

Manfred med sitt tvättface

Har man inte Tangen i närheten så får man skapa sig en egen
Från väster: Tangen (Berg Holmgren - USA) & Elias (SWE) 
Överraskning! Blodgivning i skolans lobby!
Gissa om jag blev överaskad 
 "Ibland är det genant att vara laktosintolerant" 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar