tisdag 24 januari 2012

Tjock TV, Silvia, Martini och Gospel

Hallojsan Sverige
(shit, stavade fel 4 gånger, antingen är jag trött eller så har jag glömt hur man skriver på svenska)
dagens låt -  http://www.youtube.com/watch?v=kAYYwfKlr3I

Okej så vad har hänt sen sist.

I lördags kändes livet här på North Park lite extra som i en amerikansk tv-serie (och ni som har sett One Tree Hill eller High School Musical vet vad jag menar) - Vi var på Collegebasketball.
Det var vår skola mot ärkerivalerna Wheaton. Anledningen till att vi hatar dom är att deras skola är olik vår (såklart - det är ju sådana reglerna för hat är). Wheaton College är en kristen skolan som håller ännu hårdare på sina kristna värderingar än North Park. Man måste signa ett papper på att man tror på vissa saker och alla måste gå till kyrkan minst en gång i veckan. Tydligen ska dom vara extra snobbiga och "pappas-pengar" aktiga vilket inte gör saken bättre - så vi var redo att spöa skiten ur äcklena! (Kolla bara deras snuskiga hemsida http://www.wheaton.edu/)
Men så blev det inte. Istället var det vi som åkte på storstryk med mer än 20 poängs skillnad. Surt men sant.
För att peppa våra bollstudsande pojkar lite extra så hade några av oss klätt ut sig till ninjas som stod och skrek otrevligheter till motståndarlaget. Min personliga favorit var "Carl, you look like you've been in a Proactive commercial" - vet inte om det var en komplimang eller inte, välj själva.



På söndagen var vi hemma hos familjen Rueping och hämtade TVn som dom hade lovat att vi skulle få. Tydligen hade dom en TV som hade stått ett antal år i källaren så vi skulle kunna få den. Asbra tänkte jag, det är ju bara att hämta och sen steka - men som ni säkert förstår så slutar inte sagan så. TVn var ENORM! Tydligen gick inte USA från vanlig tjock tv till flat screens utan hade ett steg där imellan - SUPER TJOCK TV! Det är en projektor som ligger i en låda under TVn och på något vis projicerar en bild upp på den stora skärmen, fråga mig inte hur det funkar (utas du får kolla upp det) men den är enorm. Det tog oss 5 killar och 2 timmar att få skiten från källaren, in i bilen, från bilen till huset, upp för 3 våningar och in i rummet - tur att skiten hade hjul. Ja pappa - den var tung! Nedan ser ni Nate (som är längre än mig) bredvid bjässen.

Not even half way there

Som vanligt på söndagar spelades det också Americans Fotboll över landet. Till Nates lycka gick hans favoritlag (The Patriots) vidare i slutspelet och in i semifinal när dom slog ut The Ravens. Taggar redan super bowl om 2 veckor! MANLIGT! Söndagen avslutades med lovsång i kyrkans gudstjänst lokal, amerikanerna kan sjunga, I'll tell you that. 


Måndag var en hektisk dag. Jag satsade hela förmiddagen på att förbereda mig inför en audition för att komma med i skolans kringresande gospel ensemble. Jag valde att göra en cover av en cover (http://www.youtube.com/watch?v=WKcVt1Cn5BI) och allt gick kanon - I'm in! 

På kvällen sen hade vi blivit inbjudna att åka och kolla på Swedish Youth Orchestra nere i ett av Chicagos konserthus downtown. Jägarns vad dessa tonåringar kunde spela. Det var tjejer och killar mellan 15-23 som bara öste. Jag trodde inte det var sant. I 2 timmar satt jag bara och njöt. Kan lätt se mig själv som gammal gubbe sitta och lyssna på pampiga konserter med mina sviniga vänner! Skål för det! Nedan ser ni lite av konserten som jag hittade på vår kära YouTube!

Downtown 
Karin

The Homies

Silvia fick vara med på ett hörn


Who's your dady?

Inspiration till nya IKEA katalogen?

THE SWEDS!
Idag (tisdag) har varit en kanondag. Vi drog ner ett gäng till stan då det var så FETT väder ute och åkte upp i Hancock tower för att se Chicago från dess bästa sida - uppifrån. Åker ni någonsin till en stor stad, åk upp någonstans för att se utsikten - det är alltid magnifikt. Det tog oss 52 sekunder att åka från groundlevel till våning 96 - 344 meter upp - och utsikten var enorm. Vi avnjöt varsin drink (dom kollade inte leg - WIN!) och njöt av livet. Tummen upp på det. Grädden på moset blev att Taylor berättade för servitrisen att en av oss fyllde år (nästan sant i och med att jag fyller om 6 dagar) och då fick vi en liten tårta att dela på. För att vara ärlig så var den apgod - another win! 

Campus 
Campus

Campus

No country for old men

Signature room

The View!

The Two!


Karin och Laktosintoleran

Gustav i Laktosintolerants glasögon

Chicago Martini

Sötsak(er)

I skymning

Hancoch tower (ja det heter så)

Hur mycket kostar en big mac egentligen?
Ja, du får 2 för $5 (plus moms)



Vi har blivit amerikaniserade..

Ikväll har jag också fått prova på gospelkören. Det är såklart ett gäng svarta elever med och SHIT vad dom kan sjunga - det blir inga solon här inte. Var en kille som klämde av värsta Kirk Franklin solot efter en stund - milde. Mimmimummi, du skulle varit här. Njuter av varje tillfälle som ges i denna stad. Vi får se vad som finns runt kröken. Nu kallar sängen. 

Var hittar du uppdateringar konstant? Hos Laktosintolerant! 

Oh juste, stort lycka till till min syster Rebecka och hennes pojkvän Johan som åkte till Asien på obestämd tid igår! Mina tankar går till er! Ta hand om er och gör inget jag inte skulle ha gjort (det finns alltså inga hinder!) Lev livet och ööööös! Kolla hennes resa på hennes blogg http://www.rebeckalind.devote.se/

Tjillevippen!

3 kommentarer:

  1. Vilket flyt ni verkar ha! så kul!!!! Grattis till att ha kommit med i kören! Det måste ha varit en späckad "College" vecka - häftigt!Längtar redan till nästa inlägg! 1000 kramar Mamma

    SvaraRadera
  2. Så gooo blogg Elias! Ta åt dig av det, det kommer från en annars-verkligen-inte-blogg-läsare. Du verkar ha det SÅ SJUKT BRA! Jag vill oxå leva the american college life nu haha! Måste dock erkänna att nästa laktosintolerant-avslutsrim är varje inläggs största höjdpunkt :D hahahaha. Keep it up brow! Saknar dig här hemma! Puss o kjam från v-ladan

    SvaraRadera
  3. Hallååå! Det har ju hänt massa sedan jag läste senast!!! Såklart! Vad kul att du skriver så mycket! Verkligen bra också! Vilken sanslöst vacker stad det verkar vara!! WOW! Och grattis till gospel-ensemblen! DU är ju grym!!!! Är det den lilla "lite bättre" kören eller? Fy vad coolt! Avundas dig som får sjunga med och uppleva "riktiga" gospel-röster!
    Härligt att ni njuter och upplever allt! Saknar dig - men tur att vi ses snart!
    kram/ mimmi-mummi

    SvaraRadera