måndag 6 februari 2012

B-ball, Second Hand, Spring Break och RA-bustin'

Hellu gänget!
Dagens låt - Kul text och rolig att sjunga till i duschen http://www.youtube.com/watch?v=W4Xu6NVpIbc
Även denna har det lyssnats en hel del på - killen är grym! http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=kJdcY66DhAE

Okej! Så, ni undrar säkert hur det går med vårt basketlag. Jag kan därför hjälpa er ur er ovisshet genom att berätta att det går dåligt, men bättre! I fredags (dagen efter första matchen, jag var fortfarande HELT SLUT i mina basketmuskler) spelade vi mot ett lag med namnet "WeOnlyShoot3's" vilket kan översättas med "ViSkjuterBara3poängare". Intermeral Basket (korpen typ) på North Park går till såhär att när man gör sitt lag får man bestämma om man vill spela i A eller B ligan. Eftersom att vi inte är bäst på skolan så valde vi att köra B-ligan. MEN, A-ligan fick för få anmälda lag så dom slog ihop alla till en, vilket inte direkt är en fördel för oss. Som ni säkert kanske har förstått så var alltså det laget vi mötte ett av de lag som velat spela i A-ligan men inte fick. Killarna var GRYMMA! Vi förstod att det skulle bli en tuff match när vi blev totalt bortdribblade, killen sprang in under korgen för att göra poäng men passar istället ut den till en spelare som stod utanför 3 poängslinjen. Killen satte skottet. Efter 7 st trepoängare och fortfarande noll från vår sida så hade vi börjat acceptera den kommande förlusten. För att sätta en fjäder i hatten för mig själv så satte jag ännu en gång lagets första poäng. Hela matchen slutade 28 - 64 (till dom) om jag inte minns fel. Jag tyckte att dom fuskade då dom satte ett antal tvåpoängare men det tyckte inte domaren.

Sjukast under matchen var när deras lagneger (valdan jag vet att du tycker det är kul) stod vid mittlinjen och sköt poäng. Bollen nuddade inte ens korgen - bara nät. Helt sjukt - förstår att dom ville spela i A-ligan, med ett sånt skott platsar man ju för tusan i NBA.
Roligast var när andra laget slutade spela försvar då vi låg så mycket under. Vi kunde springa upp och skjuta tre-fyra skott innan dom tröttnade på att kolla på och tog tillbaka bollen. Detta hände Gustav mot slutet men istället för att göra ett motanfall när dom hade tagit tillbaka bollen så gjorde dom självmål för att dom tyckte så synd om oss. Dom är väldigt snälla här, amerikanerna.

Här kommer i vilket fall lite bilder från kvällen!
Klicka på bilderna om ni vill se dom större

Den gick inte i..

Våra snygga blågula kläder

Too fast for the camera

Offensivt spel 
Tillfälligt placerad på avbytarbänken

Ja Manfred - dom leder med SÅ mycket

Christian in Action

Den gick inte i..

Gameplay

Alla svenskar i laget!
(och nej jag vet inte vem killen är i bakgrunden)

Ja jag vet, vi är ganska hårda

Sassa brassa mandelmassa!

Eric den Store

2 asacoola asagudar
 När vi inte har basketmatch eller skola här i Chicago så spenderas tiden ibland med att gå och shoppa i en stor secondhandaffär som ligger 20 min bort. Under veckan som har gått så har jag varit där hela två gånger (nu i helgen var det halva priset på allt pga SuperBowl). Jag har köpt ett antal skjortor (som jag bara kan ha under en kostym då dom går ner till knäna annars), en till leatherman's jacket, 5 nya tränings tshirts, ett diskställ, ett par crocks och en söndrig termos.

Där har ni jackan 

Gustav letade febrit efter en läderjacka
Karins kommentar var klockren:
- "Gustav har inte du någon läderjacka,
du som kör motorcykel och allt?!"

Brokeback Mountain
Annat som är på tapeten är Springbreak! Springbreak är en galen vecka i mitten av mars då alla skolar har lov, detta är en av college elevernas största partyveckor och vi har bestämt oss för att hyra ett hus i Panama city, Florida vilket är den stad flest springbreak människor åker till. Jag vet att ni är avundsjuka.
Ungefär såhär ser det ut på stranden under Spring Break 
Detta är vårt hus.
Klicka på länken för att få veta mer!
http://www.vrbo.com/198686#photos
I fredags hade vi fest i lägenheten under oss. Amerikanarna är ju kända för sina olika drinklekar världen över - mest känd är nog "Beer Pong" som går ut på att man ska pricka pingisbollar i glas fyllda med öl och varje glas man lyckas träffa tvingas motståndarna att dricka upp och under tiden spelet har sin gång så blir det svårare och svårare, ni förstår säkert varför. (Ja mamma och pappa, det är förfärligt men man får ta seden dit man kommer)
Men denna kvällen var det inte Beer Pong som stod på listan utan "40 hands". Måste nog börja med att säga att jag INTE ställde upp på detta så ni behöver inte vara oroliga. "40 hands" går ut på att man, med hjälp av silvertejp, tejpar fast en 40 ounces (1,18 liter) ölflaska i varje hand (det blir alltså ungefär 2,4 liter sammanlagt). Detta måste man dricka upp så snabbt som möjligt, förlorar gör den som är sist. Risken finns också att man kissar på sig (detta ska tydligen ha hänt) då man har ölflaskor tejpade på händerna vilket gör det omöjligt att öppna byxorna för att gå på toa. Detta är det knasigaste jag sett i hela mitt liv. Men en sak måste jag säga, människorna här kan dricka öl. Dom drack upp sina 2,4 liter på samma tid som det tog för mig att dricka två 33cl burkar. Hatten av till er grabbar. Oh, fyi, ingen kissade på sig denna gången.

3 vikingar framför Svenska flaggan  
I affären säljer man pingisbollar bredvid ölen
Undra varför..
Eftersom att inte alkohol är tillåtet på campus så gömmer man alltid undan sin drink när någon knackar på dörren utifall det är en RA (resident assistant eller något) som kommer för att göra en inspektion. Därför blir det alltid lite tumult i början av festen när folk anländer och efter ett tag blir det lite "vargen kommer" över allt ihop då folk slutar bry sig när dörren öppnas. I fredags kväll kom dock oturen smygande på oss över heltäckningsmattan. Nate fick ett sms om att RA's setts i området (här varnar man varandra förstår ni) och han bestämde sig för att gå upp en våning till vår lägenhet för att ställa undan ölen och gömma ljusen då vi inte får ha levande ljus på rummet. Precis när han öppnar dörren så går han rakt in i famnen på en RA. Jag slänger igen dörren och rusar mot bakdörren samtidigt som jag skriker att folk måste ge sig av. Det är alltid lika kul att se folk fly från en fest. På bara 10 sekunder så kan det gå från största partyt till helt öde. Till och med grabbarna som bodde i lägenheten stack. Efter några minuter förstod dom dock att dom var körda oavsett om dom var i lägenheten eller inte så de bestämde sig för att gå tillbaka. Efteråt berättade dom om hur dom hade blivit tvingade att dumpa ut all öl och sprit som fanns i lägenheten i sinken, och lägga bevismaterialet i svarta sopsäckar. Tydligen fylldes 4 stycken till bredden. Det tråkiga var nämligen att vi hade vart och storhandlat precis timmarna innan så skafferiet var fyllt till bredden. Det var inte förrän efteråt som jag fick veta att Manfred, Gustav och Linn också hade blivit tagna. Då alla hade stuckit så hade dom bestämt sig för att lossas sova, vilket inte var så smart. Tydligen så har nu alla fått en prick i registret och det ska betalas lite böter. Vi har alla lovat att hjälpa till med betalningen då vi alla var delaktiga på festen. Manfred berättade efteråt hur det hade gjort ont i honom när han hällde ut den nyinköpta ölen.
Livet är inte rättvist ibland.
I vilket fall så kom jag undan men vi får se hur det går för Nate.

Idag var det SuperBowl men det förtjänar sitt egna inlägg så det skriver jag om imorgon!
Om ni vill nå mig så kan ni gärna lägga till eliaslind på Skype eller +1-312-402-8775 på Viber och WhatsUp. En kommentar in i mellan här på bloggen är också sjukt uppskattat så jag vet lite vilka som läser och hur ofta jag ska uppdatera.

Nu börjar det bli sent så jag ska slänga mig i säng men här kommer lite random bilder från veckoslutet.

Swag! 

En dvärghamster som jag och min kompis
 lämnade tillbaka då hennes pappa kom på att hon hadeanvänt sina matpengar på den. 

Så himla söt

Taylors episka mustasch!

Bild från skoltidningens "Heard on Campus"

Idag frågade en kille om man säger:
"are you Sweden or are you Swedish?"
Någon sa fel ändå

NPU FTW!

"Back home we call these candy, not cereal"

Getting ready for the weekend!

Detta borde räcka några dagar.
Mycket av ölen är i sinken dock..

Dan avnjuter en bättre burito på Lindos

Manfred, glad som vanligt
Buss och Kran på er där hemma!
Ingen kontrollant kan komma åt Mr Laktosintolerant 

8 kommentarer:

  1. Bror! Tack för ännu ett sanslöst underhållande inlägg! Vad är det med dig och basketbollar!? Jag hyllar! Kul med secondhand..det vill jag också göra när jag kommer... vilket är snaaaart! Hur går det med T arm förresten? ta hand om dig! /syrran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sis!
      Ja, jag börjar bli galet taggad!
      T's arm ska tydligen vara bra nu och dom ska snart ta bort staget.
      PUSS!

      Radera
  2. Klart de måste vara grymma på att dricka sin öl så supersnabbt... det är ju praktiskt innan en RA kommer... ;)
    Gott att du lever det ljuva livet. Ta vara på varenda dag!!
    /Pastorn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vad gör man när man sitter där med 2 gigantiska flaskor öl fasttejpade i händerna när en RA knackar på dörren? Försök förklara bort det ;)
      /Pastorns Padawan

      Radera
  3. Hur kommer det sig att du alltid ser tröttast ut på alla bilder brorsan ;)
    /den vältränade brodern ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eh, för att jag springer mest (eller är det på grund av magen :S )
      NEJ det är för att jag SPRINGER MEST!
      Saknar dig älskade bror! Ta hand om dig - Njut av allt knasigt som händer i livet :D
      Krama mamma och pappa från mig!

      Radera
  4. Underbart med basketlaget, lite surt att ni har med amerikaner i laget dock, men men! Och bara så du vet, Panama City kommer att bli helt galet för er, klockrent alltså, då kommer ni verkligen få vara med om riktig amerikansk collegefest! Ha det fint, grymt kul att läsa bloggen, man får lite Deja Vu-känsla!
    / Mac Attack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha i början hade vi inte svenskar så det räckte så då behövde vi 1-2 amerikaner. Men när vi sen började spela så blev vi fler. MEN det finns ett viktigt test man måste gå igenom - man måste kunna prata svenska! Calle har till och med dubbelt medborgarskap så han är tekniskt sett svensk!
      Ja, Panama City, kommer bli helknasigt tror jag! Ser fram emot det!

      Radera