söndag 12 februari 2012

Super Bowl 2012 - Min bästa någonsin!

Super Bowl in the US of A!
Wooooho! Känns sjukt konstigt att få uppleva det i orginal landet faktiskt.

Dagens låt! http://www.youtube.com/
Vi spenderade dagen på följande sätt:
Matchen började vid 5pm (amerikanerna fattar inte vårt 24timmars system - på riktigt! - skickade ett sms igår och sa "See you there at 13:50" och personen svarade med "What do you meen? 1?" HAHA) så ett gäng tappra svenskar + några amerikaner började vid 4:30pm att styra stegen mot Emily Reupings hus. Hennes familj är supermysig och dom har hjälpt mig och Nate med massa saker till lägenheten och nu hade dom bjudit in oss till en helkväll med Super Bowl!

Det slutade med att vi var ungefär 20 studenter i deras källare framför deras MASSIVA 50tums tv.
Vi var alla taggade inför matchen, eller ja, kanske inte själva matchen, men allt annat som hör till - och ja, det är MÄNGER med annat som hör till.
Till att börja med fanns det snacks i mängder. Skålar med chips, grönsaker och dip, kylboxar med läsk, godisremmar, kolor, choklad och efter en stund introducerades min personliga favorit, BBQ mini-prinskorvarna. Emilys mamma kom ner med en stor skål med små små korvar som låg i en röd, BBQ sörja. Dessa små prinsisar skulle man fiska upp med hjälp av tandpetare, och ja, dom var fantastiskt goda.
Efter att ha smällt i oss alla dessa godsaker så var det mat (hjääälp vad vi åt nu när jag tänker på det).
Helt seriöst, jag hade håll när jag ställde mig upp, var helknasigt.

En annan av alla grejer som hör SB till är alla reklamer som visas under de otaliga reklampauser som existerar under matchen. Företag får betala mellan 2,5 till 3 miljoner US dollar för 30 sekunder i rutan, och många kör flera minuter. Min personliga favorit var Chevrolets, den kan ni se nedanför!


Det som förvånar mig är hur det är tillåtet att "smutskasta" andra märken i amerikanska reklamer. Har inte sett det i våra Svenska små snuttar men jag är ju trotts allt i USA, här är dom ju lite lustiga.

Sist men inte minst, mellanakten! Varje år hålls en stor mellanakt när det är halvtid och i år var det ingen mindre än Madonna, Qween of Pop som gjorde ett storartat framträdande. Ska jag vara helt ärlig tyckte jag inte att det var jättebra, men visst, jag hade kanske inte kunnat göra det jättemycket bättre själv. För er som vill se den, är den här under.



Så, till matchen! Matchen stod mellan The Patriots från New England och New York Giants. Nate (min roommate) är från New England så jag hade såklart inget annat val än att heja på Patriots jag också, vilket jag lydigt gjorde, dock med viss motta. När nationalsången spelades så var det en väldig stämning, till och med en laktosintolerant viking satt och rös lite i soffan. Nu gällde det, ära och berömmelse eller skam och vanära. För er som inte såg matchen (jag vet inte hur man kan missa den) så är här en video med highlights.
Väldigt cool musik i bakgrunden.
När slutsignalen ljöd var det tyvärr  mitt älskade Patriots som vann utan istället var det Giants som tog hem segern till Nates (och min såklart) stora förskräckelse. Well done! (eller något)

I det stora hela - GRYM dag med grymma människor! Tack Rueping family för att ni gav mig min bästa superbowl någonsin!
Här kommer lite bilder! Snodde några från agens btw, kolla in hennes chicago blogg på agnes.grahnat.se

Agens med minikorven!

The Gang
 
Taylor och Ben gillade också maten

Nationalsången och den Amerikanska flaggan i bakgrunden
Nu, är det superbowl!
Glada SVFare

STOR TV!
Oroa dig inte pappa, jag satt inte för nära

Nationalsången sjöngs i Country style - Väldigt amerikanskt

AVBLÅS!

Supersize me!

Bara för att jag inte kan dricka Oboy, betyder det inte, att jag inte kan ha skoj! 

(visste ni förresten att det inte finns något som rimmar på mjölk? Försök själva!) 

1 kommentar:

  1. Bästis! Vilken kväll! Nu blir min dag också topp!Kram Mamma

    SvaraRadera