måndag 13 februari 2012

Strepp throat, och impuls-öl

Hej Vänner!
Nu duggar inläggen tätt!

Veckan som har passerat har varit lite speciell.
I tisdags var det äntligen en körövning igen, sjukt roligt att få sjunga lite och man förstår inte hur mycket man saknar det förrän man väl får stå där och skräna som vanligt!
Körövningarna här skiljer sig lite från de hemma dock. I den stora, vanliga kören får vi inga noter och sällan ens text på de låtar vi ska sjunga utan vi sjunger efter vår körledare. Det kluriga med detta är att vår körledare inte har perfekt pitch vilket gör att det blir mycket svårt att höra hur de olika stämmorna ska låta vilket resulterar i att vi stundvis låter lite grötigt. Höjdpunkten däremot kommer efter den "vanliga kören" då ensemble kören börjar - alltid lika kul att sjunga lite extra avancerade saker. Om ni vill veta vad vi övar på just nu - klicka här

I onsdags hände det som inte får hända, jag vaknade upp tidigt och kände att jag hade förbaskat ont i halsen. Efter dagens lektioner gick jag till skolsyster som tyckte att jag skulle traska den 15 minuter långa vägen till Swedish Covenent Hospital (Svenska Missionskyrkans Sjukhus) för att få det kollat. Kändes sjukt overkill men om det var doktorns order så var det väl bara att lyda.
Väl innanför dörrarna så fick jag fylla i ett papper i försäkringssyfte och efter ungefär en timme fick jag träffa en doktor. Det roliga var att efter jag hade förklarat att jag hade ont i halsen så ville han kolla allt, öron, näsa, reflexer, lungorna, pulsen, blodtyck - ja allt man kunde komma på. Efter att dom hade tagit ett prov på mig så visade det sig att jag hade fått vad dom i kallar för Strepp Throat eller Halsfluss på engelska. Surt sa räven och jag fick ett recept på 20 tabletter penicillin. Nu kom dagens andra överraskning. Ni som har köpt läkemedel på apoteket hemma vet ju hur man lämnar in sin lapp, väntar 1-2 minuter innan apotekaren kommer tillbaka med en ask tabletter - inte i The United States of America inte, nej. Här blev jag ombedd att vänta i 20 minuter medan någon snubbe skulle fylla på en liten burk, för hand, med mitt antal tabletter. Har dom någon form av lösvikts hylla där bakom disken med alla sjukhusets tabletter eller!? Dom måste ju få in mellan 300-500 recept om dagen! Varför kan dom inte ha färdiga askar/burkar med den "vanliga" mängden penicillin? Var sjukt irriterande faktiskt, speciellt när man började känna sig hungrig, kissenödig och jättesjuk helt plötsligt, aja, dom lyckas väl i alla fall skapa arbetsmöjligheter. Måste ju suga att räkna piller hela dagarna.
Men men, nu är jag i vilket fall stolt ägare till en såndär orange pillerburk som finns i ALLA amerikanska TV-serier och som upproriska tonåringar alltid stjäl från sina föräldrars medicinskåp.

Torsdag och fredag har därför bestått av vila, vila och åter SERIETITTANDE! Har fastnat grymt för en serie som heter Sherlock och som vides på BBC förra året. Fantastiskt bra serie.
Ni som vill se den, här har ni första avsnittet. Sjukt värt


I lördags blev det äntligen köp av en kamera. Stod mellan Canon s100 eller Canon G12, egentligen samma kamera men den andra är mer av en Systemkamera hybrid då den är mindre än en vanlig system men fortfarande har alla rattar så att man kan göra alla inställningar. Valde dock s100 så jag var osäker på G12ans storlek, jag vill ju ha med mig min kamera när domdär små knasiga ögonblicken inträffar. Hoppas jag gjorde rätt men har 2 veckors prövotid på mig så i framtiden kommer bilderna som laddas upp här vara tagna med den.

I söndags stack vi iväg till ett litet område som heter Wicker Park! Ett mer "hipster" område med skivaffärer, secondhand och annat smått och gott. Supermysigt. Köpte faktiskt en röd skinjacka, tro det eller ej, hoppas att den kan bli snygg till sommaren, det får tjejerna avgöra. Car, Nate och jag avnjöt efter dagens shoppingstrosande en kanonfin hamburgare på en pub i området. Senare, på väg hem på tunnelbanan kommer jag på att jag har glömt min nyinköpta jacka på pubben, så Carl och jag, två späda svenska bonnpojkar hoppar av på första bästa stopp. Nu är vi ensamma i chicagos utkanter! Som tur var hittade vi enkelt tillbaka till pubben och jackan hängde kvar. På väg ut säger Carl "är det bara jag som är sugen på en öl?", så utan vidare diskussion, vänder vi i dörren och sätter och vid bordet för andra gången den kvällen och beställer en öl var. Dom frågade inte efter legg vilket måste betyda att vi ser ut att vara VÄL över 21 år gamla. Tunga är vi!

Här kommer bilder från veckan.
"Sign here, here and here"
"Okay?"

Tack Sverige för gratis sjukvård!

Man fick sin medicin i en söt liten muffinspåse

Do you want some of this?
I gotta warn you though, this is some
strong shit

Mitt första tekokande på vår gasolläckande spis
Vi tvingas stänga av gasen på baksidan av spisen
varje gång vi är färdiga med den. 

Manfred leker mattant

Dessa knasbollar hittade vi inne i AT&T affären
Från vänster: Linn och Manfred

Jag lämnade mitt egna meddelande

Nu har vi äntligen fått vår megatv att fungera.
Vi lyckades aldrig koppla in våra datorer (och ja utas, vi har
googlat problemet) men nu kör vi PS2 på den istället.
Tråkigt nog så är Ben inget särskilt motstånd.
Jag vann bara med 239 tusen poäng, det är precis som vanligt

En av Wickerparks sköna skivaffärer

En fantastisk hattmakaraffär

Jag ville ha det mest

"I'm from Baskerville"

Street art
Mimmi! Ja eller Nej?
I feel like a Baws
Att ha en hatt, lite på kant, det är stil, tycker Mr Laktosintolerant! 

4 kommentarer:

  1. hey elias! kul att läsa allt du skriver och att du har det gött i chicago :) har du träffat på ida någonting? /malin j

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej malin! Hur är det med dig och hur går studierna? Ja, jag träffar henne varje fredag då hon och hennes roommates har "fika" i deras hus, till amerikanernas och svenskarnas stora förtjusning! Hon ser ut att ha det jättebra :D

      Radera
  2. Det var inte många hekto kvar vid invägningen på dit resan, kan bli svårt o komma hem utan övervikt :) Kram Mams

    SvaraRadera